Кошницата е празна
Newsletter

ОМЕГА-3

Омегите са мастни киселини с дълга верига, които играят важна роля в поддържането на целостта на тъканите в тялото. Тъй като тялото не може да произвежда всички видове мастни киселини от които се нуждае, някои трябва да бъдат набавяни чрез храната. Тези омеги се наричат незаменими мастни киселини.

Омега-3 мастни киселини

DHA (докозахексаенова киселина) и EPA (ейкозапентаенова киселина) са морски форми(добиват се от риба) на омега-3 мастни киселини. Тези мастни киселини се срещат повече в рибеното масло. Отговорни са за поддържането на здравословните нива на холестерола в кръвта, подпомагат функцията на сърдечно-съдовата система, също така благоприятстват мозъчната функция, доброто състояние на кожата и зрението.

ALA (алфа-линоленова киселина) е Омега-3 с растителен произход, като често се среща в лененото масло

Ленът е растение, което цъфти веднъж годишно с бледолилави цветове, чиито семена са популярен източник на омега-6 и омега-3 мастни киселини- линолова киселина(LA) и алфа- линоленова киселина(ALA). Основните мастни киселини не могат да се произвеждат от организма и трябва да бъдат приемани чрез храната. Те играят важна роля в поддържането целостта и структурата на клетките и тъканите на тялото. Омега-3 мастни киселини подпомагат функционирането на сърдечно-съдовата система, ставите и ставните връзки, както и храносмилателната система. Рибеното масло и ленът са сходни с това, че съдържат омега -3 мастни киселини. Рибата и ленът обаче съдържат различни видове омега-3 мастни киселини. Рибеното масло съдържа ЕРА(Ейкозапентаенова киселина) и DHA (докозахексаенова киселина), докато лен съдържа ALA (алфа-линоленова киселина). ЕРА и DHA се усвояват лесно в организма. ALA може да се превърне в ЕРА и DHA от организма, но при сравнително нисък процент на реализация. Ленът може да осигури омега-3 мастни киселини за тези, алергични към риба, на строга вегетарианска диета. Друго предимство на лена пред рибата е, че той също съдържа омега-6 мастни киселини.

Омега-6 мастни киселини
Нашето тяло не произвежда Омега-6 мастни киселини и те трябва да бъдат получени чрез храната. За наше щастие може да ги намерим в изобилие в месото, яйцата, млякото, зърнените храни и маслата, които са направени от тях, като слънчогледово и царевично. GLA (гама-линоленова киселина) се съдържа в маслото от вечерна иглика и шафрановото масло. Осигурява правилното фукциониране на сърдечно-съдовата система, допринася за доброто състояние на кожата и подвижност на ставите. Също така е предшественик на простагландините, хормоноподобни вещества, отговорни за поддържането на хормоналния баланс в организма.

Омега- 9 мастни киселини
Омега-9 мастни киселини се срещат в изобилие в популярните средиземноморски диети, именно маслиновото масло ги съдържа. Един от най-често срещаните омега-9 мастни киселини е олеинова киселина.